איך להימנע מתאונות עבודה בקרב העובדים?

 

כמעט מדי יום מדווחים במהדורות המרכזיות ובכותרות אתרי האינטרנט על עובדים שנפגעו במהלך עבודתם, וחלקם אף נהרגו. המוסד לביטוח הלאומי משלם מאות מיליוני שקלים מדי שנה כפיצויים ותגמולים עבור עובדים נפגעו בתאונות עבודה. ברוב המוחלט של המקרים ניתן היה להימנע מהתאונות הללו, ותמיד יש מה לעשות כדי לצמצמן. אספנו עבורכם מגוון דרכים שבעזרתן ניתן להימנע מתאונת העבודה הבאה.

 

הקפידו על כללי הבטיחות

לכל מקום עבודה כללי הבטיחות שלו. יש ללמוד את כללי הבטיחות, להעביר הדרכות לעובדים, ולוודא שלכול היכרות מעמיקה עם הכללים ויכולת להקפיד על כל הוראה קלה כחמורה. הדבר חשוב במיוחד עם עובדים חדשים בארגון. אם תשאלו את אבנר הייזלר, הוא וודאי יציע לכם להסביר לעובדים על הזכויות שמגיעות להם במקרים בהם מתקיימות תאונות עבודה. נכון, זו לא ההדרכה הכי אידיאלית עבור מעסיקים, אבל היא בהחלט חשובה, חיונית ויוצרת אמון במקום העבודה.

 

ממונה על הבטיחות

החוק בישראל קובע כי בכל מקום שבו מועסקים יותר מ-50 עובדים, קיימת חובה למנות אדם שתפקידו לפקח על הבטיחות. על הממונה על הבטיחות לעבור הכשרה מתאימה לכך, הכשרה זו תלויה במקום ובסוג העבודה. גם אם מקום העבודה שלכם קטן יותר ואין חובה למנות אדם לתפקיד, יש להדריך את העובדים בכל הכללים על מנת להפחית סיכונים לפגיעות.

 

בין תפקידיו של הממונה על הבטיחות, מתן ייעוץ להנהלה וליידע אותם באשר לחוקים, לתקנות ולתקנים בנושאי הבטיחות הרלוונטיים למקום העבודה. הממונה מבצע סקרי סיכונים, מתריע על סיכונים קיימים, ומוודא כי כל הליקויים והמפגעים מטופלים. בנוסף הוא מדריך את העובדים כיצד עובדים נכון עם חומרים מסוכנים, איך משתמשים בציוד המגן האישי, ומכין תוכנית לשעת חירום וגם מתרגל אותה עם העובדים.

 

באחריות ממונה הבטיחות להציב שילוט המזהיר את העובדים מפני הסכנות ולהדריכם איך להתגונן מפניהן. הוא יבצע בדיקות שגרתיות בציוד, במכשירים ובאביזרים המשמשים את העובדים. בסמכותו של ממונה הבטיחות להורות על הפסקת העבודה או על אי שימוש בציוד כאשר הוא יעריך כי נשקפת סכנה ממשית לעובדים.

 

תאונות העבודה עלולות להיגרם כתוצאה מחומרים מסוכנים, עבודה בלתי בטיחותית עם מכונות, עבודה בגבהים, עבודה באש ועוד. פעולתו של ממונה בטיחות יכולה להציל חיים ולמנוע הפסדים כספיים. על בעל המפעל או העסק ועל העובדים להקשיב להוראותיו של ממונה הבטיחות שעושה כל שביכולתו כדי למנוע תאונות עבודה.

איך להימנע מתאונות עבודה?

בדיקת ציוד תקופתית ותחזוקה הולמת

תאונות עבודה רבות מתרחשות כתוצאה מציוד לא תקין. זה יכול להיות קסדה לא תקנית או סדוקה, סולם בעל שלב שבור, כלי עבודה שאינם מחוזקים, ועוד. יש לערוך בדיקה תקופתית לציוד ולנהל רישום ומעקב. על עובד שנתקל בציוד פגום לדווח על כך מיד לממונה על הבטיחות או לגורם רלוונטי אחר בחברה, עד כדי הפסקת הפעלת המכשיר, המכונה, או הציוד. אל תעלימו עין ואל תחשבו שמדובר במפגע שאינו חמור ואינו מצריך דיווח. כל חוט סורר, חבל מנותק, דלת שאינה נסגרת, וכמובן אם מדובר בכבלי חשמל – דווחו על הכל באופן מיידי לממונה על הבטיחות בחברה. תחזוקה שוטפת של הציוד, תיקון ציוד מקולקל והחלפת מכשירים ישנים בחדשים מצמצמים את האפשרות לכך שיתרחש כשל טכני ותירגם תאונה ופציעה.

 

תאורה נכונה

חלק מתאונות העבודה מתרחשות כתוצאה מתאורה לא טובה. זה יכול להיות אור בוהק ומסנוור שגורם לעיוורון זמני, וזה יכול להיות אור חלש מדי שגורם לפגיעה ביכולת הערכת מרחקים מה שעלול להוביל לתאונת עבודה. יש לדאוג לאור שהולם את אופי העבודה, להחליף פלורנסטים מהבהבים שגורמים לכאבי ראש, ולהוסיף תאורה בעבודה במקום חשוך.

 

לסיכום, אולי אי אפשר למנוע תאונות עבודה במאת האחוזים, אך בהשקעה לא גדולה בכלל אפשר לצמצם את מספרן באופן משמעותי.